Perustuslaissa
on säännös virkavastuusta. Viranhaltijat ja luottamushenkilöt
toimivat virkavastuulla ja vastaavat toimiensa lainmukaisuudesta.
Suomen perustuslaki 118 §: Vastuu
virkatoimista
Virkamies vastaa virkatoimiensa lainmukaisuudesta.
Hän on myös vastuussa sellaisesta monijäsenisen toimielimen päätöksestä, jota
hän on toimielimen jäsenenä kannattanut.
Esittelijä on vastuussa siitä, mitä
hänen esittelystään on päätetty, jollei hän ole jättänyt päätökseen eriävää
mielipidettään.
Jokaisella, joka on kärsinyt
oikeudenloukkauksen tai vahinkoa virkamiehen tai muun julkista tehtävää
hoitavan henkilön lainvastaisen toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi, on
oikeus vaatia tämän tuomitsemista rangaistukseen sekä vahingonkorvausta
julkisyhteisöltä taikka virkamieheltä tai muulta julkista tehtävää hoitavalta
sen mukaan kuin lailla säädetään.
Lisäksi perustuslain 2 §:n mukaan julkisen vallan
käytön tulee perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava
tarkoin lakia.
Etelä-Suomen
aluehallintovirasto on todennut vuonna 2019 kanteluni johdosta antamassaan
vastauksessa, että Helsingin kaupunki on toiminut lainvastaisesti hylätessään
lääkärimme tekemän vaippalähetteen. Helsingin kaupungin johto on saanut tästä
tiedon ja aluehallintovirasto on velvoittanut kaupunkia korjaamaan laittoman
menettelynsä. Asialle ei ole vieläkään tapahtunut mitään, koska Helsingin kaupungin
kaikesta toiminnasta vastaava pormestari Jan Vapaavuori on laiminlyönyt
velvollisuutensa valvoa, että asia olisi tullut korjatuksi. Myöskään sosiaali-
ja terveystoimialan johtaja Juha Jolkkonen ei ole tehnyt asialle mitään, vaikka
toimialan laillisuudesta vastaaminen kuuluu hänelle. Viranomaisen
vastuuvelvollisuuden tietoinen laiminlyönti on vakava asia.
Olen
pyytänyt Helsingin hallinto-oikeutta ja eduskunnan oikeusasiamiestä
selvittämään ja ratkaisemaan ovatko pormestari Jan Vapaavuori ja
toimialajohtaja Juha Jolkkonen syyllistyneet virkavastuupykälässä mainittuun
laittomaan toimintaan ja laiminlyöntiin.
Vaikka niin
ei näiden laillisuusvalvojien mielestä olisikaan, vaadin heidän tuomitsemistaan
rangaistukseen ja Helsingin kaupunkia korvaamaan meille aiheuttamansa vahingon.
Koska Helsingin kaupunki on vaatinut meidän lisäksemme hyvin monelta
helsinkiläiseltä laittomasti omahoitotarvikejakelussaan jo vuosikausia kolmen
kuukauden karenssia tarvikkeiden saamiseksi, korvausvaatimus koskee meidän
lisäksemme suurta joukkoa helsinkiläisiä sairaita ja vanhuksia ja etenkin
sairaita vanhuksia.
Luettuani Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston
21.1.2021 oikeusasiamiehelle antaman vastauksen olen sitä mieltä, että Jan Vapaavuoren
ja Juha Jolkkosen lisäksi myös ylilääkärit Leena Turpeinen, Timo Lukkarinen ja
Juha Ahonen ovat syyllistyneet samalla tavoin virkavastuupykälässä mainittuihin
rikkomuksiin. He ovat laillisuutta valvovien viranomaisten lausuntojen mukaan toimineet
itse lainvastaisesti tai hyväksyneet lainvastaisen toiminnan ja laiminlyöneet itse
virkavelvollisuutensa tai laiminlyöneet alaistensa toiminnan laillisuuden
valvonnan.
Jotain hyvin nurjaa Helsingin kaupungin
organisaatiossa, vastuunjaossa ja johtavassa asemassa olevien asenteissa ja
koko pormestarimallissa on. Lopullinen vastuu kaikesta kuuluu pormestari Vapaavuorelle
ja hänelle minä useimmat pyyntöni olen lähettänytkin. Miksi hän
ei ole valvonut, että asia hoidetaan, sillä hän on koko ajan ollut tietoinen
alaistensa laittomasta toiminnasta? Eikös hän ole juristi? Lakimiehen eettisten ohjeiden
mukaan lakimiehen on toimittava oikeudenmukaisesti ja tavoiteltava oikeudenmukaista
lopputulosta. Hänen on toiminnassaan ja käyttäytymisessään oltava tehtävänsä
vaatiman luottamuksen arvoinen. Lakimiehen on hoidettava hänelle uskotut
tehtävät ammattitaitoisesti, huolellisesti ja viivyttelemättä. Piittaamattomuus
hallintolaista ja julkisuuslaista ja jopa perustuslaista eivät oikein tunnu
eettisten ohjeiden mukaiselta toiminnalta.
Tiedän oikeuteni Suomen kansalaisena ja
tiedän olevani varmasti oikeassa tässä asiassa, joten minulla ei ole
aikomustakaan alistua Helsingin kaupungin johtajien laittomaan mielivaltaan. En
ole vaatinut mitään enempää kuin mitä laillisiin oikeuksiini kansalaisena ja
kaupunkilaisena Suomen tasavallassa ja Helsingissä kuuluu. Olen myös tietoinen
siitä, että maailmankaikkeus on täynnä tärkeämpiä ongelmia ratkottaviksi. Tässä
on kuitenkin kyse aivan olennaisesta ydinkysymyksestä Helsingin kaupungin
hallinnossa.
- Täyttääkö Helsingin johtajien toiminta hyvän hallintotavan vaatimukset? Ei, mutta sen on täytettävä!
- Noudattaako Helsingin kaupunki kaikessa toiminnassaan Suomen lainsäädäntöä? Ei, mutta se on saatava noudattamaan!
- Valvovatko Helsingin johtajat alaistensa toiminnan laillisuutta? Eivät!
- Puuttuvatko he laittomuuksiin ja korjaavatko he laittoman toiminnan saatuaan valvojilta määräyksen? Eivät!
- Kantavatko johtajat vastuunsa kaupungin laittomasta menettelystä? Eivät!
- Ovatko laillisuutta valvovat korkeat viranomaiset saaneet Helsingin kaupungin toteuttamaan vaatimansa korjaukset ja toimimaan lakeja noudattaen? Eivät. Ihmettelen, miksi eivät.
- Toimiiko Helsingin kaupunki oikeusvaltioperiaatteen mukaisesti? Ei.
Kun en sitkeistä yrityksistäni
huolimatta ole saanut vielä kaupungin johtajia noudattamaan hallintolakia ja
julkisuuslakia ja korjaamaan laitonta päätöstään, yritän vielä vaikuttaa asiaan
kaikkien mahdollisten laillisuusvalvojien, muiden päättäjien, asiantuntijoiden
ja myös julkisuuden avulla. Uskoni oikeusvaltioon on kaiken kokemamme kaltoinkohtelun takia kadonnut, mutta jospa sittenkin joku jossakin ottaisi asian vakavasti ja tämä turha prosessi päätyisi oikeudenmukaiseen ratkaisuun.
Suomessa joillakin hengetön sydän on sinisenä väärässä paikassa ja suurella osalla päättäjistä ei tunnu olevan sydäntä lainkaan, mutta Suomi kuuluu Euroopan unioniin. Helsingin
kaupunki on viranomaisena loukannut ihmisoikeussopimuksella turvattua oikeuttani.
Odotan vielä Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisua valitukseeni ja
oikeusasiamiehen tekemän uuden kantelun ratkaisua. Jos nekään eivät tehoa
Helsingin kaupungin päättäjiin, teen ihmisoikeusvalituksen Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen. Luotan siihen, että siellä ymmärretään lakien noudattamisen
vaatimus Suomen päättäjiä ja valvovia viranomaisia paremmin.
Monet merkittävät Suomen päättäjät,
asiantuntijat ja valvovat viranomaiset ovat jo tietoisia siitä, miten Helsingin
kaupungin johtajat ovat toimineet lainvastaisesti ja miten he ovat kohdelleet
meitä. Kantelupäätösten jälkeen Helsingin herrojen luokattomat puuhat on saatava median avulla vielä huomattavasti
suuremman joukon tietoisuuteen, sillä eihän tällaista vähäosaisten laitonta ja
mielivaltaista sortamista ja ihmisarvon polkemista ja virkamiesten laittoman toiminnan hyväksymistä saa tapahtua
oikeusvaltiossa. Kun se nyt sallitaan, Suomi ei ole oikeusvaltio.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti